فیشورسیلانت چیست چگونه انجام می شود؟

فيشورسيلانت موادي هستند كه به ‌صورت يك لايه نازك درون شيارهاي سطح جونده دندان ‌هاي آسياي دائمي بچه‌ ها قرار مي‌ گيرد و به كمك آن ها اين شيارها صاف مي‌ شوند. با صاف شدن شيارهاي دندان، از گير كردن مواد غذايي بين اين دندان‌ ها كاسته شده و احتمال پوسيدگي آن ها كاهش مي ‌يابد.

فیشورسیلانت: یا شیارپوش یکی از مواد مورد استفاده در دندان‌پزشکی می‌باشد. سیلانت‌ها از مواد پلاستیکی بی‌رنگ یا به رنگ سفید ساخته شده‌اند و برای محافظت سطوح دندان‌هایی که دارای شیارهای عمیق و منافذ می‌باشند، به‌خصوص برای سطح جونده دندان‌های خلفی که بیشترین پوسیدگی‌ها در آن‌ها یافت می‌شوند، بکار می‌روند. انجام فیشورسیلانت معمولا سریع و راحت می باشد و تنها چند دقیقه طول می کشد تا این لایه پلاستیکی را روی هر یک از دندان های شما ایجاد کرد. دندان های فرد با استفاده از محلول مخصوص مایع اعمال شده و سخت می شود. فیشورسیلانت که تهیه شده است باید کاملا تمیز و خشک شود. این روش کاملا بدون درد انجام خواهد گرفت و دندان های شما از لحاظ ظاهری با دندان هایی که فیشور سیلانت روی آن ها انجام نگرفته است هیچ تفاوتی ندارند.

محافظت از دندان با فیشورسیلانت روشی موثر برای جلوگیری از پوسیدگی:

سطحی از دندان‌ ها كه به‌ شدت در معرض پوسيدگي قرار دارد، سطح جونده دندان‌ هاست. سطوح جونده دندان‌ هاي عقبي يا همان سطوحي كه غذا بين آن ها جويده و له مي ‌شود، به ‌دليل داشتن شيارهاي فراوان نواحي بسيار مستعدي براي پوسيدگي دندانی محسوب مي‌ شوند. يك راه پيشگيري از ايجاد پوسيدگي در اين دندان‌ ها، استفاده از تكنيكي فيشورسيلانت است. با استفاده از فیشورسیلانت    می توان ۸۰ درصد از میزان خطر پوسیدگی دندانی را کاهش داد. این اهمیت فیشورسیلانت مخصوصا در کودکان بسیار حائز اهمیت است زیرا آن ها مواد شیرین و چسبنده زیاد مصرف می کنند و توانایی صحیح مسواک زدن دندان های خود را کمتر از بزرگسالان دارند. به همین علت است که طی تحقیقات انجام شده کودکانی که در سن کم از روش فیشورسیلانت استفاده کردند ۳ برابر کمتر از افرادی است که در کودکی خود از فیشور سیلانت استفاده نکرده اند.

ماندگاری فیشور سیلانت چه مدت  زمان است؟

فیشورسیلانت می ‌تواند بین 3 تا 10 سال یا حتی بیشتر دوام داشته باشد. این بستگی دارد به تکنیک های که استفاده می شود توسط دندان پزشک

موارد زیر باعث کاهش ماندگاری فیشورسیلانت خواهد شد:

  • ساییدن و به هم فشردن دندان ‌ها ( دندان قروچه)
  • داشتن ریفلاکس اسیدی
  • استفاده از رژیم غذایی بسیار اسیدی مانند ترشی لواشک

تفاوت فیشور سیلانت با ترمیم دندان چیست؟

پر کردن دندان به این معنی است که قسمت های پوسیده دندان تراشیده شده و سپس حفره دندانی ایجاد شده با مواد پرکردنی دندان پر می‌شود اما در فیشور سیلانت دندانی که پوسیدگی ندارد، تنها ماده سیلانت روی دندان قرار داده می‌شود و تراشی صورت نمی‌گیرد.

در واقع پر کردن دندان یک اقدام درمانی و ترمیمی دندان است در حالی که وقتی دندان کاملاً سالمی را فیشورسیلانت می کنیم درمانی انجام نمی‌شود و تراشی صورت نمی‌گیرد و اقدام انجام شده تنها یک اقدام پیشگیرانه است.

 فیشور سیلانت دندان برای چه افرادی انجام می‌شود؟

این روش درمان برای کودکانی که دارای شرایط زیر باشند انجام می‌شود:

  • کودکانی که دندان‌های آسیای و مولر آن‌ها دارای شیارهای بسیار عمیق است.
  • کودکان و نوجوانانی که در دندان‌های آن‌ها در معرض خطر پوسیدگی قرار دارد.
  • افرادی که به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکردند.
  • اشخاصی که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از غذاهای فرآوری شده، آردهای تصفیه شده، انواع قندها خوراکی نوشیدنی های قندی است.

لازم به ذکر است که حالت ایده آل و شرایط مساعد برای سیلانت دندان ها دقیقا در زمان رویش کامل دندان‌های آسیای اول است که در سن شش سالگی بوده و سن ۱۲ سالگی نیز مناسب برای فیشور سیلانت دندان های آسیای دوم است.

اگرچه برای افراد بزرگسال از سیلانت دندان استفاده نمی‌شود،  اما در عصر حاضر با توجه به پیشرفت‌های دندانپزشکی بزرگسالان نیز می‌توانند از فیشورسیلانت دندان بهره‌مند شده و از پوسیدگی دندان‌های خود جلوگیری کنند.

چه راهکارهایی برای مراقبت از فیشور سیلانت دندان‌ها وجود دارد؟

دندان‌هایی که به روی آن‌ها فیشور سیلانت قرار داده شده‌اند نیازمند مراقبت ویژه بوده و باید بگوییم که به واسطه استفاده مداوم از نخ دنداکن و مسواک می‌توانید از سیلانت‌های موجود به روی دندان‌های خود مراقبت کنید.

افرادی که فیشور سیلانت دندان انجام داده‌اند بهتر است که از مصرف بیش از چای، قهوه و مواد غذایی که دارای رنگ هستند پرهیز کنند. همچنین مصرف مواد غذایی چسبناک و جویدنی مشابه آدامس پرهیز نمایند.

مزایایی فیشورسیلانت:

تمیزکردن فیشورهای عمیق را اسان تر می کند.

بین33تا71 درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند.

باعث معکوس شدن مراحل اولیه پوسیدگی دندان می شود.

از دندان های دائمی تازه درآمده کودکان محافظت می کند.

از نیاز به پرکردن دندان در دوران کودکی که برای کودک ترسناک است، جلوگیری می کند به راحتی و آسانی بر روی دندان قرار میگیرد.

عوارض فیشورسیلانت:

هرچند انجام فیشور سیلانت با مزایای بسیار زیادی همراه می باشد اما ممکن است عوارض زیر را نیز داشته باشد:

در طول زمان ممکن است این لایه های پلاستیکی در آمده و یا فرسوده شوند. در صورتی که دندانپزشک در هنگام انجام فیشور سیلانت نتواند دندان را خشک نگاه دارد با این مشکل مواجه خواهید شد.

برای انجام فیشور سیلانت به نحو صحیح و درست بهتر است دندان های شما کاملا بدون بزاق باشد از این رو انجام این کار برای دندان های کودکان و دندان های کوچک که بزاق زیاد دارند با کم توجهی انجام می گیرد و بسیار سخت خواهد بود.

در صورت درآمدن سیلانت دندان های شما به حالت اولیه خود باز خواهند گشت که البته می توان نسبت به تعویض آن ها اقدام کرد.

بیش از 50% سیلانت ها بیش از 5 سال ماندگاری دارند.

از دیگر خطرات سیلانت می توان به این مورد اشاره کرد که ممکن است بخشی از آن ها جدا شود و بخشی به دندان چسبیده باشد و یا سیلانت مورد استفاده دندان های شما را به خوبی پوشش ندهد. در صورت بروز این مشکل دندان مورد نظر دچار پوسیدگی خواد شد و در صورت تشخیص پوسیدگی دندان بخش زیادی از دندان شما باید پر شود. در این صورت باید از دندان شما عکس گرفته شود تا بهتر بتوان متوجه این موضوع شد و بهتر است در زمان مناسب نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

 

آیا پس از انجام فیشور سیلانت باز هم مراقبت از دندان و مسواک زدن مورد نیاز است؟

نکته لازم به ذکر در رابطه با فیشور سیلانت این است که این روش هیچ گاه جایگزین مسواک زدن نخواهد بود. با استفاده از این روش روی دندان های شما یک سطح صاف ایجاد خواهد شد که تمیز کردن دندان ها را ساده می سازد و به راحتی می توان دندان ها را مسواک زد. خوشبختانه امروزه اکثر افراد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را برای مراقبت از دندان های خود انجام می دهند اما طرز استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان را بلد نیستند و این امر به جایی که از دندان های آن ها محافظت نماید آن ها را در معرض آسیب بیشتر قرار می دهد.

جمع بندی و سخن پایانی:

در این مقاله برای شما عزیزان به شرح مفصل درباره خدمات فیشور سیلانت دندان گفتیم. چنانچه دندان‌های آسیای اول و آسیای دوم فرزندان شما و یا خودتان در معرض پوسیدگی بوده و دارای شیار است می‌توانید از طریق کلینیک دندانپزشکی برای دریافت خدمات فیشور سیلانت دندان‌های خود اقدام نمایید.

ثبت درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با دکتر شمسایی ، فرم زیر را پر کنید.