دندان های شیری

دندانپزشکی کودکان همواره یک عامل چالش برانگیز برای والدین و دندانپزشکان و همچنین خود کودک بوده است و که ممکن است به علت کم سن و سال بودن و یا داشتن تجربه ی تلخ در دندانپزشکی های قبلی یا برخورد نامناسب با آن دچار واهمه و ترس باشد.

همچنین بعضی موارد زمانی که کودک به دندانپزشکی مراجعه میکند به علت محیط دندانپزشکی، صداهای اطراف و یا با دیدن دستگاه های موجود در مطب یا کلینیک دچار اضطراب و دلهره می شود. این ترس کودک باعث می شود که دندانپزشک نتواند استانداردهای لازم دندانپزشکی را برای کودک انجام دهد.

اهمیت دندان شیری

دندان شیری پایه اصلی دندان های دائم هستند پس مراقبت از آن لازم است.

اغلب انسان ها بر این باوراند که دندان شیری اهمیتی ندارد اما اینگونه نیست  این دندان به زودی جای خود را به دندان دائمی میدهد این دندان تا زمانی که در دهان است وظیفه اصلی را برعهده دارد.

حفظ فضای لازم برای رشد دندان دائمی به عبارتی دیگر دندان شیری راهنمای رشد دندان دائمی است این دندان های شیری اگر زودتر از بین بروند باعث جابجای و نامنظم شدن دندان های دائمی به دلیل کمبود فضا خواهند شد.

وهمچنین کشیدن زودتر از زمان موعود باعث میشود رشد فکی به درستی انجام نشود.

برای دندان شیری ارزشی قائل نیستند  وزود افتادن آن را مسئله مهمی نمیدانند برای صحیح روییدن دندان دائمی هر کدام از دندان شیری باید  تا سن خاص در دهان باقی بمانند.

اما باید بدانیم که هرگاه دندان شیری هم در وقت خود نیفتند میتواند باعث کج یا شاید نروییدن دندان دائمی زیری می گردداز دست رفتن زود هنگام یا دیر افتادن دندان شیری می تواند باعث صدمه به دندان دائمی وارد شود.

تفاوت دندان شیری با دندان دائمی

دندان های شیری ضعیف تر از دندان های دائمی هستن مینای آنها باریک تر و آسیب پذیرتر و همچنین  ریشه دندان ظریف و باریک تررنگ دندان شیری با دندان دائم هم متفاوت است البته که دندان شیری سفیدتر است.

آیا رویش دندان دائمی پشت دندان شیری نگران کننده است ؟

نه نگران کننده نیست اما اهمیت به آن لازم است معمولا این اتفاق در فک پایین می افتد که رشد دندان دائم پشت دندان شیری در فک پایین اصلا نگران کننده نیست به دلیل مقاومت دندان شیری است که با لق کردن دندان شیری و افتاده ان  دندان دائم کم کم جایگزین آن میشود اما اگر این اتفاق در فک بالا بیفتد که دندان دائم پشت دندان شیری باشد و این مورد خیلی محدود است.

در این زمان سریع به دندان پزشک مراجعه میکنیم به دلیل خطر انحراف فک که نظراکثر دندان پزشکان هم با کشیدن  دندان این مشکل حل میشود هدف نگهداری دندان های شیری تا زمان رشد دندان های دائمی است برای حفظ بافت لثه و استخوان اطراف دندان

چه چیزی باعث پوسیدگی دندان شیری میشود؟

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که با انجام زدن مسو اک  استفاده از نخ دندان هنوز مواد غذایی جامانده باشدآسیب لایه بیرونی دندان به صورت سوراخ های ریزمشکی یا اصطلاح عامیانه تر همون کرم خوردگی دندان رعایت نکردن بهداشت  دهان دندان باکتری های خرابکار قند و کربوهیدرات ها به اسید تبدیل می کند و هرچه  میزان قند بیشتر اسید بیشتر و مینای دندان ضعیف مشود ومنجر به خرابی دندان میشوند.

آیا دندان شیری هم ریشه دارد؟

بله!همانطور که میدانید دندان دائم ازدو قسمت ریشه وتاج تشکیل شده است برخلاف تصور عموم که گمان می کنند دندان شیری ریشه ندارد اما دندان شیری مانند دندان دائم ریشه و تاج دارد. زمانیکه والدین دندان های شیری افتاده ای کودکان را نگاه می کنند میبینند ریشه ندارد درصورتیکه ابتدا ریشه این دندان تجزیه میشود وسپس لق میشود به طوریکه با گاز زدن یک سیب درختی دندان لق شده به راحتی می افتد.

آیا دندان شیری هم عصب کشیی میشود؟

 بله!فرقی نداره دندان شیری یا دندان دائمی باشدپوسیدگی دندان به مرور زمان باعث عفونت دندان میشوداگر پوسیدگی درمان نشود به عصب میرسد اگر با عصب کشی درمان نشود این عفونت دندان به تمام نقاط سرایت میکند

باید توجه داشته باشین که پوسیدگی دندان شیری به این دلیل که مدت زمان کوتاهی هستند رها نکنیم چون دندان دائمی جایگذین آن می شود بلکه باید درمان شود تا منجر به عوارض شدید تر نشود آسیب های جدی به ما نرساند. عقب انداختن درمان ریشه باعث میشود دندان عفونی گردد دچار التهاب می گردد وممکن است برای جوانه دندان دائمی زیرین مشکل ساز گردد.

عصب کشی دندان شیری برحسب وضعیت دندان و تشخیص دندان پزشک متخصص کودکان به دو حالت است حالت اول فقط بافت تاج  دندان  خارج می گردد در حالت دوم اگر پوسیدگی گسترده تر باشد بافت ریشه های دندان خارج می گردد مسلما دندانپزشک قبل از اقدام  به مراحل درمان عصب کشی و همچنین  روکش دندان از بی حسی دندان استفاده می کند که در حین کار کودک درد نخواهد کشید.

چرا دندان شیری نیاز به روکش دارد؟

روکش دندان شیری نقش مهمی درحفاظت وپوشاندن دندان دارد. دندان چه دائمی چه شیری در صورتی که پوسیدگی گسترده باشد وهمچنین پرکردن دندان کافی نباشد درکل ساختمان دندان ضعیف باشد که احتمال شکستن جداشدن پرکردگی دندان زیاد است بافت زیادی از دندان از بین رفته دراین صورت روکش مطمئن تر است تا زمانی که دندان شیری جای خود را به دندان دائمی بدهد دوام میاورد.

جنس روکش دندان کودکان چیست ؟

روکش دندان شیری با روکش دندان بزرگسالان متفاوت است جنس استیل و زنگ نزنی دارد به همین دلیل  رنگ روکش دندان شیری  نقره ای است و نیاز به قالب گیری هم ندارد اما برای دندان دائمی حتما باید قالب گیری شود.

365

ایا روکش دندان شیری مزاحم رویش دندان دایمی نخواهد بود و اختلالی در لق شدن دندان شیری ایجاد نخواهد کرد؟

نه روکش دندان به دندان متصل بوده با لق شدن ودر نهایت با افتادن دندان از بین میرود.

ثبت درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با دکتر شمسایی ، فرم زیر را پر کنید.