دندانپزشکی کودک غیرهمکار

دندانپزشکی کودکان همواره یک عامل چالش برانگیز برای والدین و دندانپزشکان و همچنین خود کودک بوده است و که ممکن است به علت کم سن و سال بودن و یا داشتن تجربه ی تلخ در دندانپزشکی های قبلی یا برخورد نامناسب با آن دچار واهمه و ترس باشد.

همچنین بعضی موارد زمانی که کودک به دندانپزشکی مراجعه میکند به علت محیط دندانپزشکی، صداهای اطراف و یا با دیدن دستگاه های موجود در مطب یا کلینیک دچار اضطراب و دلهره می شود. این ترس کودک باعث می شود که دندانپزشک نتواند استانداردهای لازم دندانپزشکی را برای کودک انجام دهد.

روش هایی که در گذشته برای کنترل چنین کودکانی استفاده می شد به تنبیه فیزیکی و یا به دعوا کردن کودک می توان اشاره کرد که این موارد نه تنها مشکلی را از پیش رو برنمی داشت بلکه تنش های بیشتری را در کودک به وجود می آورد که این امر باعث توقف، به تعویق افتادن یا به درستی انجام نشدن درمان را به دنبال داشت.

در مواردی نیز برای کنترل کردن کودکان در برخی مراکز درمانی، والدین یا دستیاران دندانپزشک مجبور بودند که کودک را برای مدتی به صورت محکم نگه داشته تا روند درمانی پیش رود. بعضا در مواردی یافت می شود که والدین چنین کودکانی، به علت ترس از واکنش فرزندانشان درمان دندان های آنان را به تعویق می اندازند. که البته این کار اصلا پیشنهاد نمیشود به علت اینکه ممکن است درمانی که با روش ساده انجام شود دچار پروسه ای زمان بر، چند جلسه ای و پر هزینه تر شود.

اما این مواردی که در بالا گفته شد علاوه بر کودکان عادی شامل کودکانی هم که دچار ناتوانی جسمی و ذهنی هم هستند می شود.

از دیگر مواردی که می توان اشاره کرد:

  • فاصله دندانی بین همه دندان ها  
  • دیر افتادن یا هنوز نیوفتان دندان های شیری
  • کج بودن دندان های دائمی (کراس بایت)
  • جلو زدگی یکی از فک ها (اوربایت) یا (آدربایت)
  • فاصله داشتن بین دوفک (اوپن بایت)
  • تنفس دهانی به جای تنفس از بینی
  • مکیدن انگشتان بعد از 5 سالگی

بهترین زمان برای ارتودنسی در کودکان

بهترین زمان انجام ارتودنسی برای کودکان در هر کودکی متفاوت است به طوری که اگر کودک شکاف کام و لب دارد  باید زیر نظر ارتودنتیست قراربگیرد تا مشکلی برای رویش دندان های دائمی نداشته باشد. 

بچه هایی که از ابتدای سن 6 یا 7 سالگی همه دندان های شیری خود را از دست داده اند نیز می توانند برای معاینه و بعضا برای  شروع درمان به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.

نکته ی مهم این است که برخی از والدین فکر میکنند اگر فرزندشان یکی از نمونه های بالا را داشته باشد حتما نیاز به درمان  ارتودنسی دارد در صورتی که گاهی ممکن است فقط نیاز به معاینه اولیه داشته باشند.

ارتودنسی کودکان همواره در دوفاز صورت می گیرد: فاز اول و فاز دوم

+فاز اول: بهترین زمان برای ارتودنسی در این فاز سن 6 تا 8 سالگی است که کودک به متخصص ارتودنسی مراجعه میکند. در این فاز خیلی کم و به ندرت از سیم کشی یا همان بریس استفاده می شود و اغلب از فضا نگهدارها و وسیع کننده های کام استفاد می کنند.

+فاز دوم: بهترین زمان آغاز فاز دوم سن 10 تا 15 سالگی است. در این فاز اگر درمان های اولیه به موقع انجام گرفته شده باشد  مراحل تکمیل کننده بهتر صورت میپذیرد. بهترین زمان وقتی است که دندان های دائمی کودک به صورت کامل درآمده باشد.

 در این فاز بیشتر از سیم کشی یا بریس استفاده می شود.

فواید ارتودنسی

در واقع بهترین زمان انجام ارتودنسی زمانی است که کودک در سن 7 سالگی قرار دارد به دلیل اینکه در این سن رشد دندان ها صورت می گیرد و مشکلات مربوط به فک ودندان در این سن بیشتر نمایان می گردد. که اگر رشد دندان ها به طور کامل صورت بگیرد روند درمان طولانی تر و با هزینه بیشتر باید انجام شود.

کاهش هزینه ارتودنسی

در سنین بزرگسالی به علت اینکه طول دوره درمان بیشتری نیاز است و همچنین زمان زیادی لازم است که برای ارتودنسی استفاده شود بهتر است که ارتودنسی در کودکی انجام گیرد.

ایجاد فضا برای رویش دندان های دائمی

در این مورد ارتودنسی باعث می شود که با گسترش فک در کودک فضای بیشتری برای رویش دندان انجام شود.

افزایش اعتماد بنفس

ارتودنسی به اصلاح طرح لبخند و زیبایی کمک می کند که این انر باعث افزایش اعتماد به نفس و همچنین راحت تر لبخند زدن و صحبت کردن می شود.

برطرف شدن مشکل جویدن

هنگامی که ارتودنسی انجام میگیرد و دندان ها به صورت تقارن بر روی یکدیگر قرار میگیرند و مشکل ناهماهنگی دندان ها از بین میرود کودک میتواند به راحتی حرف بزند و مشکل جویدن آن نیز برطرف شود.

مدت زمان طول درمان و هزینه ارتودنسی در کودکان

طول دوره درمان بستگی به موارد زیر دارد:

  • رشد کودک
  • شدت مشکل دهان و فک کودک
  • میزان جوابدهی در طول دوره

به طور کلی می توان گفت که حتی اقداماتی که در فاز اول و دوم درمان صورت گرفته است در طول دوره درمان نیز تاثیر دارد.

همواره درمورد هزینه ارتودنسی در کودکان نمی توان به طور دقیق مبلغی را تعیین کرد به علت اینکه هزینه درمان بسته به مواردی  همچون طول درمان و فاکتورهای دیگر وابسته است.

اما باید دانست که هزینه ارتودنسی در کودکان همیشه کمتر از ارتودنسی در بزرگسالان است. اما اگربرای کودکان  سنین 7 سال به بالا معاینه ارتودنسی صورت نگیرد امکان اینکه در آینده علاوه بر طولانی تر شدن دوره درمان ممکن است هزینه های بیشتری را نیز برای درمان ناهنجاری های فک و دهان پرداخت کنند.

استفاده از سیم کشی در کودکان یک احساس ناخوشایندی می تواند داشته باشد که در هنگام نصب بریس در کودک کمی ایجاد شود. اگر ارتودنسی در کودکان یک احساس دردی ایجاد کرد می توان با مسکن های سبک مانند استامینوفن این احساسا درد را از بین برد. همچینین اگر بریس ها در دهان کودک ایجاد التهاب و تحریک کرد می توان از موم های مخصوص ارتودنسی استفاده نمود.

برخی از کودکان نسبت به موارد ارتودنسی حساسیت نشان می دهند که میتوان با جایگزین کردن آن ها این حساسیت ها را از بین برد. مانند حساسیت به دستکش لاتکس و حساسیت به بریس های فلزی

غذاهای مناسب در طول دوره ارتودنسی

  • غذاهای نرم: برنج و پاستا، مرغ نرم و …
  • لبنیات: ماست، بستنی، پنیر و …
  • میوه: هندوانه، موز، پرتقال و …

و دیگر موارد

ممنوعیت موادغذایی در ارتودنسی

  • آبنبات
  • آبنبات جویدنی
  • آجیل
  • یخ

ثبت درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با دکتر شمسایی ، فرم زیر را پر کنید.